STUPANJ OBRAZOVANJA UTJEČE NA KRVNI TLAK?

Jeste li znali da stupanj obrazovanja može utjecati na vaše zdravlje? Što je pojedinac obrazovaniji, to je njegov krvni tlak stabilniji.
Osim stalno spominjanoga stresa koji prati cijeli proces obrazovanja, dokazano je da obrazovanje ima pozitivan učinak na čovjekovo zdravlje. Znanstvenici s američkog Sveučilišta Brown u Rhode Islandu analizom dobivenih podataka 30-godišnjeg istraživanja na uzorku od 4.000 osoba, otkrili su povezanost između stupnja obrazovanja i krvnoga tlaka.
Ljudi su bili podijeljeni u tri kategorije: ljudi s niskim stupnjem obrazovanja (12 ili manje), sa srednjim stupnjem naobrazbe (do 17 godina) te s visokim stupnjem obrazovanja (17 i više godina). Svim ljudima izmjeren je sistolički tlak nakon čega je ustanovljen utjecaj obrazovanja na razinu krvnog tlaka. Veća povezanost izražena je kod žena, nego kod muškaraca. Naime, žene sa 17 i više godina obrazovanja imaju tlak niži za 3,26 milimetra žive (mmHg) od žena s nižim stupnjem obrazovanja. Ta razlika kod muškaraca iznosi 2, 26 milimetara žive (mmHg).
Zaključujući na temelju rezultata istraživanja objavljenih u internetskoj verziji časopisa BMC Public Health, osoba s doktoratom ili magisterijem manje je podložna riziku moždanog i srčanog udara ili otkazivanja rada bubrega.
Tijekom istraživanja u obzir su uzimani i drugi čimbenici poput pušenja, pretilosti, konzumiranja piće i reguliranja krvnog tlaka pomoću lijekova. Međutim, učinak obrazovanja je i dalje bio izražen, ali na nešto nižoj razini. Ustanovljeno je da osobe s povišenim krvnim tlakom više obavljaju stresnije poslove, a manje vremena provedu učeći. Istraživanjem je utvrđeno je i da su manje obrazovane žene sklonije depresiji, imaju veće izglede da budu samohrane majke i da žive ispod praga siromaštva.
Osim društvenog položaja i moći, zdravlje je još jedna komponenta utemeljena na stupnju obrazovanja. Kako biste živjeli zdravije i duže, obrazujte se.
Alisa Šćukanac





